DPF Nedir & DPF Kalibrasyonu

DPF’nin açılımı Dizel Partikül Filtresi‘dir. DPF, genellikle katalitik konvertör sistemi ile beraber çalışır. DPF’nin ne olduğunu anlayabilmek için katalitik konvertörün çalışma sistemi hakkında bilgi sahibi olmanız gerekmektedir. Katalitik konvertör, içerisinde bulunan platin, rodyum, seryum ve paladyum sayesinde çeşitli kimyasal tepkimelerden geçerek, eksoz gazından çıkan yanmamış zararlı maddeleri temizleyerek doğaya bırakılmasını sağlayan bir sistemdir. DPF (Dizel Partikül Filtresi) son zamanlarda çıkan dizel araçlarda katalitik konvektörün temizleyemediği partikül parçaları ve ağır metalleri içerisinde hapseder.  Katalitik konvertör ile DPF arasında bir fark vardır. Katalitik konvertör kendi içinde bulunan kimyasallar ile meydana gelen tepkimeler sonucu eksoz gazını yakarak temizler, DPF ise gaza herhangi bir temizleme işlemi yapmadan zararlı maddeleri direk hapseder. Bu yüzden DPF dolarken katalitik konvertör daha uzun süre çalışabilir.  Dizel partikül filtresinde belirli bir partikül tutma kapasitesi vardır. Zamanla dolma seviyesine gelir ve bu partiküllerden kurtulunması gerekir. Bunun için dizel partikül filtresi rejenerasyonu denen bir sistem geliştirilmiştir. Bu sistem kendi içini temizlemek üzere tasarlanmıştır. İç sıcaklığını 350 500 dereceye çıkararak dizel partikül filtresi içine hapsedilen zararlı partikülleri daha az zararlı hale getirip atılmasını sağlar. Devamlı şehir içinde kullanılan araçlardan meydana gelen egsoz gazı pasif rejenerasyon için gerekli olan sürede sıcak kalamadığı için araç aktif rejenerasyona sokulur. Burada amaç egsoz gazı sıcaklığının 600 dereceye kadar çıkartılıp dizel partikül filtresinin kendini temizlemesini sağlamaktır. Zamanla aktif rejenerasyon da yeterli olmaz ve DPF tamamen dolar. Bu durumda DPF’nin iptalinden başka seçenek kalmaz.